5 veelgemaakte fouten met contactpagina’s

Een contactpagina heeft natuurlijk als doel om in contact te komen met de bezoekers van je website. Veel contactpagina’s laten echter kansen liggen om dat contact ook daadwerkelijk tot stand te brengen. De 5 veelgemaakte fouten die we hieronder beschrijven, zijn eenvoudig te vermijden.

1 Alleen een invulformulier

Een contactpagina met alléén een invulformulier, is niet voor alle bezoekers geschikt. Zorg in elk geval voor aanvullend een e-mailadres en het liefst ook een telefoonnummer.

Waarom alleen een contactformulier niet genoeg is?

  • Niet iedereen begrijpt je contactformulier
  • De omschrijving bij velden is vaak onduidelijk
  • Er zijn vaak teveel velden die verplicht ingevuld moeten worden
  • Postcode en huisnummer invullen is op menig formulier een hele uitdaging (welk vakje, met of zonder spatie etc.)
  • Formulieren werken niet altijd, al dan niet door de gebruikte techniek

Persoonlijk haak ik regelmatig af bij het invullen van een formuliertje en bel het bedrijf dan op. Geen telefoonnummer? Dan gaat schrijver dezes al gauw naar Google om een alternatief te zoeken.

2 Ingewikkelde namen voor je contactpagina

Contactpagina’s kunnen allerlei mooie namen hebben, maar er is maar één echt goede: Contact. Iets wat erop lijkt kan ook, maar kreten als “Let’s talk business” zijn voor velen te onduidelijk.

Bezoekers die contact willen opnemen, scannen de website in principe op dat woord. Ze zullen bovenaan kijken en eventueel ook onderaan de pagina kijken. Als de link niet snel gevonden wordt, zal bij het zoeken op de website ook iets worden ingevuld als “contact” of “contact opnemen”. Of “telefoonnummer”, zie ook fout 1 hierboven.

En de URL van de contactpagina moet natuurlijk zijn https://www.creatis.nl/contact/ zodat bezoekers het ook nog eens kunnen raden waar ze de informatie kunnen vinden.

3 Oude, niet meer correct contactinformatie

Je zou het misschien niet verwachten, maar het gebeurt nog behoorlijk vaak dat contactinformatie niet up-to-date is. Bij een verhuizing moet het adres natuurlijk wel aangepast worden, eventuele genoemde contactpersonen veranderen ook weleens en uiteraard kan ook telefoon en e-mail wijzigen.

Het is heel simpel: zodra er iets verandert, moet je de contactpagina aanpassen. Het beste is om bij de maandelijkse SEO-check van de website, ook de contactpagina op het lijstje te zetten om te controleren.

4 Zorg voor de mogelijkheid om privé contact op te nemen

We komen het gelukkig niet vaak tegen, maar af en toe wordt je op een contactpagina uitgenodigd om via Twitter een bericht te sturen of door een comment achter te laten op de contactpagina.

Dit is natuurlijk niet handig voor privézaken, maar ook niet voor bedrijven die het gewoon niet prettig vinden om openbaar te maken met wie ze contact zoeken. Zorg dus voor de eerder genoemde GROTE DRIE: e-mailadres, telefoonnummer, contactformulier.

Als je toch sociale media als contactoptie wil toevoegen, zorg dan dat je die sociale media dagelijks controleert of stel het zo in dat reacties op sociale media als melding via e-mail binnenkomen.

5 Überhaupt geen contactpagina hebben

Sja, dit is natuurlijk een open deur maar we komen het toch regelmatig tegen: een website zonder contactpagina. Vaak staat er onderaan de website in de footer dan nog wel een telefoonnummer of e-mailadres, maar hoe ingewikkeld is het om een contactpagina toe te voegen? Tenzij je het potentiële klanten moeilijk wil maken om contact op te nemen, maar dat lijkt ons voor de meeste bedrijven en instellingen vrij uitzonderlijk.

Dit zijn 5 veelgemaakte fouten die u vooral niet moet maken. En als je dan toch naar je contactpagina kijkt, check dan ook even of de captcha goed werkt, of er niet al te veel afleidingen op de pagina zijn en vul het formulier zelf ook weer eens in om te kijken of het allemaal nog goed werkt.

Meer weten over contactpagina’s of uw website in het algemeen? Ga dan naar onze contactpagina 😉

Reacties zijn gesloten.